Burmistrz Wyganowski chwali się na lewo i prawo swoimi “inwestycjami” (oczywiście za nasze pieniądze).
Jedną ze sztandarowych “inwestycji” był remont portu przeładunkowego w Stepnicy.
Czy była to faktycznie inwestycja przynosząca zysk czy tylko wydatek, który przyniesie zyski nie Gminie, ale “przyjaciołom królika”?
Na początek zobaczmy jaką definicję inwestycji podaje Wikipedia:
“Inwestycja w ujęciu ekonomicznym to nakład gospodarczy poniesiony na utrzymanie, tworzenie lub zwiększanie kapitału (np. maszyn i urządzeń, budynków czy zapasów). Zgodnie z inną definicją inwestycja to wyrzeczenie się obecnych, pewnych korzyści na rzecz niepewnych korzyści w przyszłości.
Przeciwieństwem inwestycji jest konsumpcja. […]
W świetle art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości poprzez inwestycje rozumie się aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści”
Mówiąc, krótko inwestycja powinna przynieść finansowe korzyści w przyszłości. Aby ocenić trafność inwestycji trzeba porównać nakłady (wydatki) do oczekiwanych (osiągniętych) korzyści. Jeśli korzyści są mniejsze niż nakłady to inwestycja jest nietrafiona.
Ile zainwestowaliśmy w port przeładunkowy? Planowana kwota to około 10 milionów złotych! [3]. Połowę tej kwoty miała ponieść gmina Stepnica a połowę “wyrwano” z Regionalnego Programu Operacyjnego – ze środków unijnych (czyli też naszych podatków!) – pozdrawiamy Panie Marszałku Geblewicz! ;-).
“W port zainwestowała już Gmina Stepnica. W latach 2013-2014 wykonała liczne prace remontowe. – Powstały m.in. nowe nabrzeża, pochylnie do przyjmowania promów i stanowisko do załadunku lub wyładunku typu ro-ro. Pogłębiono także akwen basenu portowego do głębokości 4,5 m – wylicza Andrzej Wyganowski, burmistrz Stepnicy” [2]
Pięć milionów złotych to sporo pieniędzy – szczególnie dla niewielkiej gminy takiej jak nasza. Takie środki na lokacie bankowej to 2.5%-3% odsetek rocznie – co najmniej 125 tys. zł. Można to łatwo sprawdzić kalkulatorem lokat bankowych [4]. Tyle można zarobić … nic nie robiąc!
Problem w tym, że Wyganowski koniecznie chce “inwestować” a nie trzymać pieniądze “w skarpecie”. Ile zatem ROCZNIE powinna dać ta inwestycja? 150, 200 czy 300 tysięcy złotych??? Ha ha ha:
“Wywoławczy roczny czynsz dzierżawy portu wynosi 30 tysięcy złotych. Jeśli przeładunek w ciągu roku przekroczy 30 tysięcy ton, gmina do każdej przeładowanej tony ponad określony limit doliczy 1zł.” [5]
Taki czynsz to prawdziwy PREZENT dla dzierżawcy! Szkoda tylko, że z naszej kieszeni!!!
Zaraz, zaraz – pozostaje jeszcze ta symboliczna złotówka 😉 od każdej przeładowanej tony [3]. Przyglądnijmy się sprawie uważniej – ile przeładowuje port w Stepnicy?
Marnie, oj marnie to wygląda. Za rok 2004 byłoby to ekstra 1500 zł a za rok 2007 – 7 tys. zł. Na waciki starczy ale dalej lokata bankowa jest nie do przebicia ;-).
No dobrze, ale przecież Wyganowski “ściągnął” INWESTORA, który zbudował elewator i planuje inne inwestycje [6]. W 2015 obiecywał, że przeładuje nawet 100 tys. ton towarów!
Policzmy: 100 tys. ton MINUS 30 tys. daje 70 tys. ton. Czyli dodatkowo do kasy gminy powinno wpłynąć 70 tys. złotych. Razem z dzierżawą daje to 100 tys. złotych. Lokata bankowa nadal górą! [7]
Jak dotychczas cały czas “inwestycja” okazuje się jedynie marnotrawstwem PUBLICZNYCH pieniędzy. Trzeba więc pomanipulować danymi i okazuje się, że port ma przeładować nawet 300 tys. ton towarów! [8]. Wtedy roczny czynsz dzierżawny wyniósłby 300 tys. złotych. Wtedy ta “inwestycja” byłaby dalej poniżej granicy opłacalności (uwzględniając pełne wydatki – czyli 10 mln zł). Czy jest to jednak realne?
Burmistrz Wyganowski “zapomniał”, że do portu trzeba jeszcze … dopłynąć 😉 [9].
“Port spełnia wymagania. Jest tylko jeden problem – trzeba pogłębić podejściowy tor wodny do 4,5 m. Mimo że właściwe urzędy znają temat od lat – postępu w tej sprawie nie widać. Odpowiedzialny za tor wodny Urząd Morski w Szczecinie odsyła burmistrza Stepnicy do Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Ten drugi natomiast kieruje go do dyrektora Urzędu Morskiego. Burmistrz traci cierpliwość.“
Powyższy artykuł podaje też ostateczne KOSZTY tej zabawy:
“W ostatnich latach jedynie z kasy gminy na modernizację portu handlowego wydano ponad 7 mln złotych.”
Oznacza to wzrost wydatków o bagatela 40%! Nie ma to jak dobre planowanie Panie Burmistrzu! Ale co tam pieniądze! Liczy się postęp ;-)! Wyganowski też najwyraźniej sobie roi, że inni będą dokładać się do jego szaleństw inwestycyjnych:
“Pogłębienie nie wymaga astronomicznych kwot. Szacuje się, ze koszt robót to około 4,5 mln złotych.”
Czyli podatnik ma dołożyć kolejne 4.5 mln zł aby wszystko “grało”. Wolne żarty …
Wygląda na to, że owe 300 tys. ton przeładunków możliwe jest tylko na papierze. Ale papier wszystko ścierpi …
Port przeładunkowy remontowała “znana” w Stepnicy spółka MOSTAR [10]. Dzierżawcą jest firma Wiktoria Port [11].
A MOŻNA BYŁO ZROBIĆ LOKATĘ BANKOWĄ 😉
Źródła:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Inwestycja
- http://szczecinbiznes.pl/informacje/Port-w-Stepnicy-w-rozbudowie_3298
- Przebudowa basenu kolejowego (prezentacja)
- http://www.bankier.pl/lokaty
- https://nowa-stepnica.pl/2012/07/19/przetarg-dzierzawa-portu-przeladunkowego-w-stepnicy/
- http://radioszczecin.pl/1,122920,nowy-elewator-zbozowy-powstaje-w-stepnicy&s=1&si=1&sp=1
- http://szczecinbiznes.pl/informacje/Port-w-Stepnicy-w-rozbudowie_3298
- http://szczecin.tvp.pl/21525414/elewator-szansa-na-rozwoj-gminy
- http://24kurier.pl/aktualnosci/gospodarka/ping-pong-na-torze-wodnym/
- http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/mostar-przebuduje-basen-kolejowy-w-porcie-stepnica-44323.html
- http://www.wiktoriaport.pl/
- Olgierd Geblewicz
[…] “Złote inwestycje” Wyganowskiego – Port przeładunkowy w StepnicyTreść niedostępnaZezwól na używanie ciasteczek przez kliknięcie na klawisz Akceptuję. […]
0 0
Inwestycja się zwróciła?
Ile kasy wpłynęło do budżetu?
2 0
Ty się lepiej spytaj do kogo trafiła kasa.
A tego grube miliony były…
2 0
Około 58-letni mężczyzna został przygnieciony przez trap do łódki. Według wstępnych ustaleń trap wcześniej został podniesiony przez wózek widłowy. Jeden z mężczyzn wszedł pod niego, a w tym czasie trap przeważył wózek i przygniótł znajdującego się pod nim 58-latka.
– Na miejsce skierowany został jeden zastęp z OSP Stepnica. Nim jednak strażacy dotarli na miejsce, przygnieciony mężczyzna został wydobyty – poinformował nas Dariusz Schacht, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Goleniowie.
Mężczyzna wskutek odniesionych obrażeń zmarł. Na miejscu działa prokurator i policja.
3 0
Jakie jest źródło tej informacji?
3 0
brawura kiepsko się kończy
3 0
Ten wasz ALKOHOLIK niezle rozrabia.
12 1
Do @taaaa Wypisujesz takie pierdoły, że płakać się chce a inni Ci przyklaskują – jak to w Polsce. Taki np. Grunwald ma ładowność prawie 2500 ton więc twoje 10 tysięcy miesięcznie to cztery kursy. Jak byś nie wiedział transport śródlądowy to nie tylko zboże ale i węgiel, stal, materiały sypkie, dłużyca, ponad gabaryty. itd. Nawiasem mówiąc transport śródlądowy jest ekologicznie najmniej szkodliwy dla środowiska ze wszystkich środków transportu i powinien być promowany. A jak jeszcze cie to nie przekonuje to na pewno już przyklaśniesz Jarkowi i PIS, który zapowiedział odbudowę żeglugi rzecznej (między innymi na Odrze) i chce przeznaczyć na ten cel 60 mld złotych korzystając z finansowania Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.
2 14
Czyli twierdzisz, że “inwestycja” w port zwróci się Gminie?
HA HA HA 😉
18 2
“Przed rozbudową przeładunki nie przekraczały 17 tysięcy ton. Za każdą przeładowaną tonę, gmina dostaje złotówkę. Teraz zarobi przynajmniej 100 tysięcy złotych rocznie.“
Wypowiedź z 2015 roku.
Ile Gmina zarobiła w 2015 roku???
18 0
Nie było żadnej potrzeby rozbudowy portu(wywalania kasy) do obsługi barek rzecznych.
Od 2009 prowadzi w nim działalność przeładunkową aktualny dzierżawca (jakby się nie zwał aktualnie)i od tego czasu nie zawinął do portu żaden morski statek.Wcześniej zawijały także statki morskie i przeładunki były większe niż 17 tys ton.
Po wybudowaniu elewatora wielkość przeładunków za 2015 r wyniosła ca 30 tys ton to był rekord którego nie przekroczą w tym roku.Więc ile brakuje do 100 tys ile do 300 tys?
Słynny rozwój portu nastąpił ale nie rozwój przeładunków.
9 0
Cała ta sprawa z remontem portu wygląda mi na przepompowywanie kasy gminnej do prywatnej kieszeni.
10 0
Bredzisz chłopie albo nie umiesz liczyć.
9 4
pewnie właściciel /dzierżawca elewatora,
który przechowuje zboże z dopłatami agencyjnymi
16 0
Ktoś musi coś stracić żeby ktoś mógł zyskać …
14 0
Kielłyka?
10 0
Pewnie się też z Andreasem dogadali i mielą te GMO.
10 0
“Złoty inters Wyganowskiego” kojarzy się tylko z art. 200 § 1 k.k. 🙂
Tak mi się skojarzyło …
23 0
A mi “Złote interesy Rysia” : tanie piwo i tabletka od bólu głowy
13 0
Kodeks karny w art. 197 §1- 4 stanowi, że „Kto przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem doprowadza inną osobę do obcowania płciowego, podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12”. Karze pozbawienia wolności podlega także sprawca, który, doprowadza inną osobę do poddania się innej czynności seksualnej albo wykonania takiej czynności lub dopuszcza się zgwałcenia wspólnie z inną osobą.
Molestowanie seksualne w miejscu pracy może mieć również znamiona przestępstwa określonego w art. 199 § 1 Kodeksu karnego. Doprowadzenie danej osoby – przez nadużycie stosunku zależności(np. służbowego) lub wykorzystanie krytycznego położenia – do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności, zagrożone jest karą pozbawienia wolności do lat 3.
Ściganie z urzędu sprawców gwałtów przewiduje nowelizacja przepisów karnych.
Nowelizacja kodeksów: karnego i postępowania karnego z 2013 r. stanowi, że wszczynanie śledztw o przestępstwa przeciwko wolności seksualnej nie będzie uzależnione już od wniosku ofiary, lecz postępowania te będą wszczynane z urzędu. Dotyczy to przestępstw zgwałcenia, nadużycia stosunku zależności lub wykorzystania krytycznego położenia oraz wykorzystania bezradności innej osoby lub jej upośledzenia umysłowego w celu doprowadzenia do obcowania płciowego.
Poradnik urzędniczki: http://www.infor.pl/prawo/prawo-karne/pokrzywdzony/286405,Molestowanie-seksualne-w-Kodeksie-karnym.html
15 0
Ciekawe co na to lokalni ROGACZE! 🙂
Zabrakło jaj żeby zrobić z tym porządek ;-)?
9 0
Normalnie HAREM sobie zrobił 🙂
Za NASZE oczywiście pieniądze …
8 0
ale Allach pozwalać tylko na 4 żony!
5 0
gruppensex? 🙂
5 0
a fuj!
2 0
A czy czasem nie zdażyło mu się przysnąć PO? 😉
1 0
znalazł się!
0 0
Ukryte ze względu na niski Ocena komentarza. Kliknij tutaj aby zobaczyć.
5 20
no racja musza oddac Ojcu Dyrektorowi to co obiecali za kampanie wyborcza, Polacy juz otwieraja oczy na to wszystko, Kosciol ma byc bezstronny a tu wszystkie przywileje od PiS dostaje.
12 20
Stasiu – chyba nie potrafisz odnaleźć się we współczesności ponieważ ciągle postkomunistyczne przekonania dają znać o sobie. Nawet na tle spraw lokalnych odwołujesz się do ogólno politycznych dywagacji w wymiarze przekonań religijnych. Skomentuj wpis Michała pod względem merytorycznym w aspekcie inwestycji w porcie, a nie leczysz kompleksy na forum.
10 3
Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem.
Lokata bankowa to najmniej dochodowa forma inwestycji kapitału – za to pozbawiona praktycznie ryzyka (no chyba że bank upadnie). Wszystko co daje mniejsze przychody jest NIEOPŁACALNE.
Władze Gminy powinny zająć się tym do czego są powołane a nie prowadzeniem, pożal się Boże, “działalnością gospodarczą”. Za te pieniądze można było np. wybudować więcej mieszkań – to tylko przykład!
17 4
Nie ma żadnych opłat portowych rada zwolniła wszystkie barki z portem macierzystym Stepnica z opłat portowych i barki firmy Muflon wchodzą do naszego portu gratis.
Inne barki tu nie przyplywaja.
Oplaty od tony przeladunkowej też nie ma 30 tys w roku jest cieżko osiągnąć tym dzierżawcom
13 1
obliczył , że inwestycja zwróci się za 200 lat ,coby ratować sytuację prężny rolnik – radny rozpoczął wysiew zbóż w doniczkach . Przewidujemy ,że po zbiorach zapełnimy po sufit nie tylko elewator ale również amfiteatr .Wreszcie można będzie pomacać zyski 😉
17 2
Gruba przesada z tym czynszem, tym bardziej że to my a nie inwestor wyłożyliśmy środki na remont. Ale Wyganowski oczywiście będzie gadał tak jak w przypadku dzierżawy gruntu dla dewelopera. Że on wie, że on rozmawiał, że trzeba się cieszyć że ktoś w ogóle chciał ten port wydzierżawić, bo Stepnica taka nie atrakcyjna. Oczywiście wtórował mu będzie Rysiek Chamski yyy tz. Ławicki 😉 Słabo to widzę, takim zarządzanie ten człowiek szybciej nas utopi niż nam się wydaje. Kolejna smutna sprawa.
19 3
A na angielski dla dzieci nie starczyło …
Skandal!
13 3
100 000 tys ton to 10 000 w miesiącu i zima z lodem 2 m-ce
Czyli w kazdy dzien roboczy wychodzi jedna barka zaladowana wyplywa
A 20 samochodów ciezarowych wchodzi do portu
I tak kazdego dnia roboczego 20 dni w m-cu przez caly rok.
Gdzie tyle zboża jest? W połnocnej części zachodniopomorskiego?
Jesli gdzie indziej do kazdego transportu auta trzeba doplacić na paliwko a także barce wiecej wlać paliwka.
Porownując stepnicki terminal ze szczecinskimi elewatorami i magazynami
300 000 ? To ile …..3 bareczki dziennie słownie 3 bareczki
O godz 10:00 pierwsza. 14:00 druga 18:00 trzecia i 60 cieźarówek wjedzie dziennie do portu
Chyba wladca wszystko skarkulował skoro oddal cały port za trzy tysiaki miesięcznie jak stary bar pod lipą
16 3
ktoś tutaj nie umie liczyć w urzędzie …
15 2
Nie robili ale maja robić 100000 rocznie ….są tu z 6 lat i nie robili tyle
Ale moze zrobią
Wiec gminie zwróci sie inwestycja w 2236 roku ?
Inwestorzy zaś mają tu raj podatkowy.
Nie ma oplat portowych nie płacą też podatku gruntowego.
7 1
Poraża bezmyślność “redaktorków” z naszych przekaziorów, którzy spijają z ust Wyganowskiego bez elementarnej nawet weryfikacji źródeł czy zwykłej arytmetyki. Wstyd!
18 0
A ile wplynie za przeładunek czołgów i wysadzenie desantu?
2 0
zeta od czołgu 🙂
1 0
Jak wybudują biogazownię w Łące to barkami g….a z zagrnicy przywozić będą. Przeładunek będzie i kasa też będzie. He! he!
13 1
Trudno podzielać takie bardzo osobliwe poczucie humoru zwłaszcza jeśli chodzi o perspektywę budowy biogazowni w Łące. Ewentualny przeładunek wszelkiego rodzaju substancji biologicznych w Stepnicy, stanowiących wkład do procesu produkcji energii elektrycznej w biogazowni w Łące byłby totalną katastrofą.Trudny do wyobrażenia smród przy rozładunku a potem transporcie przez „miasto” kilkunastoma samochodami ciężarowymi na godzinę przyprawiać będzie mieszkańców Stepnicy o ból głowy i średnio przyjemne doznania zapachowe. W dobrze pojętym interesie mieszkańców Stepnicy jest to aby biogazownia w Łące nie powstała!. Więc pytajcie w Urzędzie, swoich radnych co dalej z tym projektem ( budowy biogazowni) co robią na jakim etapie jesteśmy , pytajcie też swoich znajomych co o tym myślą i zastanówcie się czy nie warto razem działać aby żyło się lepiej i przyjemniej.Stańmy ponad podziałami zacznijmy działać razem. Kto tego nie rozumie to albo jest społecznym ignorantem albo osobą której inteligencja niewiele różni się od inteligencji konika polnego.
3 3
Przecież macie tego swojego Ławickiego!
Co? Już nie monitoruje sprawy?
7 1
Widać że całkowicie nie zrozumiałeś o czym napisałem ale trudno może kiedyś zrozumiesz.
Tylko aby nie było za późno. Poza tym jakiego swojego?,a Twoje Jak kuba Bogu pokazuje brak chęci zrobienia czegoś dla ogółu społeczności i raczej o dbaniu tylko o swój bardzo wąsko pojmowany interes.
2 5
Sądzisz, że tutaj pomogą uliczne demonstracje?
6 0
Wydaje mi się że dobrze zorganizowany protest zakończony przed urzędem byłby świadectwem ogromnego niezadowolenia i dezaprobaty mieszkańców gminy w stosunku do poczynań urzędników i samego burmistrza. Dobrze zorganizowany oznacza: TV regionalna ,transparenty z dobrymi-mocnymi hasłami i oczywiście duża frekwencja osób, które chcą coś zmienić. Może się to wydać dla kogoś śmieszne ale byłby to dobry początek.
3 3
Człowieku tu powinno CBA z CBŚ zawitać i zawinąć wielu urzędników, co ty pieprzysz o jakiś protestach.
9 1
Pieprzysz to ty i to jak potłuczony. Najlepiej to jeszcze jednostkę Gromu wysłać na urząd.Coś zrobił aby CBA i CBŚ zapukało do urzędu? Pewnie nic tylko żyjesz w świecie fantazji , że jest już po wszystkim i jest super.Tylko czekasz aż inni coś zrobią! Samo zgłoszenie do CBA i CBŚ nie wystarczy ,gdy nagłośnisz sprawę wtedy zaczyna się robić gorąco kole dupy.Dopiero wtedy te instytucje biorą się do roboty tak to niestety działa w tym kraju. Widocznych jest wielu gadaczy na tym forum ale w kotakcie z rzeczywistością to tylko kupa w spodnie i zero pomysłów.Nie widzisz tego, że tylko gra zespołowa ma jakiś sens i sznse?
4 3
Czego Stasiu nie rozumiesz?
Rozwiązanie problemu biogazowni (i innych uciążliwych przemysłów jak np. wiatraki, fermy norek etc) JEST PROSTE i nazywa się Miejscowy Plan Zagospodarowania (MZP).
Należy MZP uchwalić wskazując jakie inwestycje i gdzie mogą być prowadzone.
No ale gruby z Ławickim tego nie chcą.
Dlaczego? Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o …
To wszystko Iwona przekazała mieszkańcom Łąki więc nie jest to tajemnicą.
A że macie takiego Ławickiego, który z powodów POLITYCZNYCH podłącza się pod protest mieszkańców … no cóż … sami go wybraliście.
Gruby z resztą też był na pikiecie – było go widać w telewizji. I co? I nic.
A ty ludzi chcesz na ulice wyprowadzać – PO CO? Żeby pokrzyczeli a władza i tak zrobi swoje?
Trzeba było myśleć nad urną wyborczą ….
9 1
Tutaj BIP: http://bip.stepnica.pl/dokumenty/5477
3 0
Piszcie skargi.
“Modelowe” wytłumaczenie grubego to jest “wszystko jest w porządku – nie ma skarg od mieszkańców”
Serio! On tak mówi!
6 0
Ty będziesz sobie protestować a inwestor w tym czasie będzie dopinał procedury.
8 0
To Ty mnie nie zrozumiałeś.
5 1
za niegospodarność.
Wyganowski z Geblewiczem!
14 1
Inwestując w nabrzeże miliony zł, gdy “za kominem” w Szczecinie są kilometry pustych, gotowych nabrzeży trzeba zejść z ceną. Wtedy jednak liczymy się z drastycznie obniżonymi zyskami, lub nawet ze stratami. Tak musimy pojmować inwestycje “morskie” gminy Stepnica. A nabrzeża mają to do siebie, że potrzebują stałej konserwacji…
Brak uzasadnienia ekonomicznego do rozwoju gminnego portu przeładunkowego. Rozbudowę w przypadku stepnickim powinien finansować użytkownik a nie właściciel
17 2